Allmänna Köp- och leveransvillkor

Följande Allmänna Köp- och leveransvillkor gäller vid försäljning av produkter (nedan ”Produkterna”) av LL Byggrossen Sverige AB, organisationsnummer 556881-9733, (nedan ”byggGrossen”), om inte annat särskilt överenskommits skriftligt mellan respektive konsument (nedan ”Konsumenten”) och byggGrossen. Vid försäljning till Konsument tillämpar byggGrossen de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning, däribland lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Köp, Betalning och priser

Köp

Köp av Produkterna sker via www.bygggrossen.se. byggGrossen träffar avtal om köp med Konsumenten när Konsumenten trycker på "Slutför Köp". byggGrossen ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. byggGrossen ingår endast avtal med kunder med leveransadress i Sverige. Konsumenten samt byggGrossen är bundna av en beställning som görs på www.bygggrossen.se när Konsumenten trycker på "Slutför köp". Därmed innebär beställningen en skyldighet för Konsumenten att betala och byggGrossen en skyldighet att ombesörja beställd Produkt. För det fall att en Produkt i byggGrossens sortiment har utgått eller av annan anledning inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar makuleras köpet och Konsumenten äger då rätt att få sina pengar tillbaka avseende köpet. Vid dessa tillfällen kontaktas Konsumenten av byggGrossen som informerar om detta.

Vid ett köp ska Konsumenten alltid få en bekräftelse på köpet via mail inom några minuter. I dom fall Konsumenten inte fått en bekräftelse kan det bero på att det hamnat i skräpkorgen eller att uppgiven e-postadress vid beställningen varit felaktig. Kontakta Kundtjänst om du inte fått en bekräftelse inom 12 timmar.

Priser

Samtliga priser som anges på www.bygggrossen.se inkluderar mervärdesskatt (moms). byggGrossen reserverar sig för eventuella tryck- och skrivfel. Om ett uppenbart fel uppdagas reserverar sig byggGrossen rätten att ändra priset på ordern med Konsumentens godkännande. Lagerförda produkter levereras alltid till bekräftat pris och förändras priset för en lagerförd produkt mellan order och leverans, gäller priset som lämnats i byggGrossens orderbekräftelse. Efter eventuell justering skall nytt pris godkännas av kund, i annat fall ändras eller annulleras ordern.

Betala

byggGrossen erbjuder dig fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning och direktbetalning i samarbete med Svea Ekonomi. Betallösningen kallas för Svea Checkout. Genom att lämna information i kassan godkänner du Svea Checkouts villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du byggGrossens Köp- och leveransvillkor. 


Kortbetalning
byggGrossen i samarbete med Svea Webpay erbjuder säkra kortbetalningar med Visa och MasterCard. Svea Webpay är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). byggGrossen godtar samtliga Visa och Mastercard anslutna kort utgivna i Norden.
Kortköpen sker omedelbart hos Svea Webpay och all information är krypterad enligt gällande standarder och regler. byggGrossen hanterar eller sparar ingen kortinformation. När du godkänner transaktionen dras pengarna direkt från ditt konto.

Direktbetalning via internetbank
För kunder i Swedbank, Nordea, Handelsbanken och SEB erbjuder vi direktbetalning via internetbank. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. När du godkänner transaktionen dras pengarna direkt från ditt konto.

Faktura
1.Allmänt

byggGrossen samarbetar med Svea Ekonomi AB vid betalning via faktura. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. För att få handla mot faktura måste du vara registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige, inte ha några betalningsanmärkningar och vara över 18 år.

Fakturan skickas i samband med utleverans av din beställda vara.

byggGrossen överlåter samtliga fakturor till Svea Ekonomi AB. Vanligtvis sker kreditprövning efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall tas även en kreditupplysning, en kopia på kreditupplysningen skickas hem till dig.

2. Betalningstid, påminnelseavgift samt dröjsmålsränta
För privatpersoner är betalningstiden 14 dagar från fakturadatum. För företag är betalningstiden 30 dagar från fakturadatum. Vid försenad betalning tillkommer en påminnelseavgift på 60 kr. Dröjsmålsränta är 2% per månad och utgår från förfallodagen.

3. Faktureringsrutin konsument
En påminnelse skickas till dig om fakturan inte betalas i tid. Om betalning inte inkommit till Svea Ekonomi AB senast dag 7 från det att påminnelsen skickades till dig övergår fakturan till att bli en kontokredit. Genom detta ges du en möjlighet att delbetala ditt köp i din egen takt. Lägsta beloppet att betala är 3% av vid var tid utestående skuld, dock lägst 50 kr samt ränta och avgifter. Du kan naturligtvis när som helst betala ett högre belopp eller hela skulden.
Om fakturan övergår till en kontokredit gäller villkoren för ”Betalning genom kontokredit”. Där regleras bland annat Svea Ekonomi AB:s rätt att säga upp kontokrediten i förtid:
Betalning genom kontokredit
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

Vid kontokredit tillkommer en månatlig aviavgift om för närvarande 29 kr. Krediträntan beräknas på den aktuella skulden vid aviseringstillfället. Den nominella årliga räntan är för närvarande 19,75%.
Om betalning inte sker i rätt tid kommer du att påföras en förseningsavgift om för närvarande 60 kr. Du kommer också att bli debiterad en dröjsmålsränta med 2% per månad på den vid var tid utestående skulden från förfallodatum tills full betalning sker.

4. Faktureringsrutin näringsidkare
Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. Vid utebliven betalning lämnas fakturan till inkasso. 

Delbetalning
Vi kan även erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning som sker i samarbete med Svea Webpay. Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver. Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning.
Ansökan om delbetalning sker i kassan i samband med att du anger personnummer och den delbetalningsplan som passar dig. Därefter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och du får direkt besked om ansökan har godkänts. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem till dig via post eller via sms. Skulle ansökan inte godkännas kan du välja något annat betalningsalternativ. Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.
Om du har valt att handla mot delbetalning kan du komma att bli kontaktad per telefon för att verifiera din identitet. Det är en säkerhetskontroll för att minska bedrägerier.

Leveransinformation

Leveranstider

Den förväntade leveranstiden av varan framgår på den aktuella produkten, i kassan och på orderbekräftelsen. Varor levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på Webbplatsen.
Efter det att beställning är gjord skickas en bekräftelse på köpet via mail inom några minuter.
Om Konsumenten mot förmodan ej har mottagit en bekräftelse bör Konsumenten kontakta byggGrossens kundservice på 018-243021 eller via info@bygggrossen.se för att säkerställa att det inte blir något fel med t ex aviseringen.

Beroende på lagerstatus skickar vi dig en uppdaterad leveransinformation så fort vi har har behandlat din order.

Fraktalternativ

byggGrossen levererar endast till kunder bosatta i Sverige

Det fraktalternativ som framgår på den aktuella produkten är förvalt i kassan. Konsumenten kan själv byta fraktsätt baserat på de Produkter som Konsumenten valt. byggGrossen har följande leveransalternativ.

Paket – Leverans till utlämningsställe 
byggGrossen levererar till ombud/utlämningsställe i närheten av Konsumentens valda leveransadress. När Konsumenten får en avisering om att paketet finns att hämta, tar Konsumenten med sig sändningsnumret och legitimation. I aviseringen framgår det till vilket ombud paketet har levererats. Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar, sen skickas det tillbaka till byggGrossen.

Produktexempel: Handtag, Tillbehör

byggGrossen förbehåller sig rätten att ändra order som vid packning är för stora för att levereras till ombud alternativt kan skickas som varubrev. Denna order kommer då levereras hem till registrerad leveransadress.

Hemleverans (Pallgods/styckegods)
För Produkter som på grund av sin storlek eller vikt inte går att skicka till utlämningsställe erbjuds hemleverans. Produkter som väger mer än 20 kg och/eller är skrymmande levereras med Schenker, DHL eller PostNord. Hemleverans med Schenker, DHL eller PostNord sker efter avisering inom i turlistan angivna postnummerområden. Vid hemleveranser ansvarar Konsumenten för att det finns någon som är tillgänglig på angiven adress för mottagande av gods vid tidpunkten som överenskommits med distributören. Med hemleverans avses leverans till adressens första port eller tomtgräns där farbar väg för lastbil finns. Om godset skall transporteras med sjötransport måste konsumenten uppge detta vid beställning. Om emballering för sjötransport krävs står konsumenten för emballagekostnaden. 

Produktexempel: Fönster, Dörrar 

Hämtas
Leveransen hämtas hos byggGrossen i uppsala. Ingen fraktkostnad tillkommer.
Konsumenten får en avisering om när försändelsen finns tillgänglig och går att hämta.

Special
Specialfrakt kan t ex vara när behov uppstår att leverera med kranbil. I det fallet kontaktas Konsumenten och byggGrossen förbehåller sig rätten att i efterhand debitera för extra fraktkostnad. Konsumenten har i det fallet rätt att häva köpet.
Kostnaden för frakt uppges i varukorgen där Konsumenten lagt sina Produkter. Specialfrakt exkluderas från detta.

Konsumenten svarar för all information som Konsumenten uppger till byggGrossen i samband med köp, exempelvis uppgifter om leveransadress. byggGrossen svarar inte för eventuella problem (såsom utebliven leverans eller återbetalning) som kan uppstå på grund av felaktig eller bristfällig information till byggGrossen. Konsumenten kan komma att debiteras för de extrakostnader som kan uppstå i samband med den felaktiga eller bristfälliga informationen.

 

Fraktkostnader

Fraktkostnaden framgår på den aktuella produkten, i kassan och på orderbekräftelsen. På kampanjer och utvalda varor kan fri frakt förekomma. Inga övriga avgifter tas ut.

  • Leverans till utlämningsställe och varubrev = 59 kr
  • Hemleverans (Pallgods/styckegods) = 895 kr
  • Hämtas i butik: ingen kostnad
  • Special: Enligt överenskommelse med Konsumenten

 

Ej mottagen order och Outlösta paket

Om Konsumenten ej är anträffbar vid avlastning av sin beställning debiteras denne för de kostnader som uppstår. Detta gäller även paket som levereras till utlämningsställe och som ej har lösts ut. Om detta sker kan Konsumenten komma att debiteras en avgift på 299 kr för kostnader hänförliga till byggGrossens administration, frakt, returfrakt och hantering. Paket som inte har hämtats inom 14 dagar återsänds till byggGrossen. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.


Leveransförseningar

Vid leveransförseningar informeras Konsumenten om möjligt alltid om dessa. Konsumenten har alltid rätt att reklamera sitt köp enligt gällande konsumenträttsliga regler om Produkten inte erhållits inom utlovad leveranstid. Reklamation av köp ska ske genom att Konsumenten kontaktar byggGrossens kundservice. Konsumenten är dock införstådd i att det inte föreligger någon automatisk rätt till hävning av köpet i händelse av förseningar som byggGrossen åtgärdar inom skälig tid. Vid reklamation p.g.a. försenad leverans ska Konsumenten bereda byggGrossen skälig tid att fullgöra köpet.
Om avbeställning görs betalar byggGrossen tillbaka erlagt köpbelopp (med avdrag för eventuella skäliga kostnader eller förlust i övrigt förorsakade av avbeställningen) senast 14 dagar efter att avbeställning har inkommit.

byggGrossen rekommenderar Konsumenten att inte boka hantverkare innan produkten mottagits och kontrollerats. byggGrossen ersätter inte kostnader som kan hänvisas till en leveransförsening.

Returer & Ångerrätt

Ångerrätt

Konsumentens ångerrätt regleras i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt gällande praxis. Generellt har Konsumenten 14 kalenderdagars ångerrätt på samtliga produkter. Konsumenten har alltså rätt att frånträda avtalet om köp genom att meddela byggGrossen om detta inom denna frist. För Produkter som omfattas av ångerrätten gäller att Konsumenten kan bli skyldig att ersätta byggGrossen för en Produkts värdeminskning i den mån det beror på att Konsumenten hanterat Produkten i större utsträckning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, vilket kan vara fallet om Produkten returneras i använt eller skadat skick. Ångerfristen börjar löpa från den dag Konsumenten tagit emot Produkten. byggGrossen betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 kalenderdagar efter Konsumenten önskar nyttja sin ångerrätt. Konsumenten kan dock få vänta tills dess att Produkten har kommit åter eller till dess Konsumenten har lämnat ett bevis på att Produkten återsänts, det som sker först.

För att använda sig av ångerrätten ska Konsumenten alltid kontakta byggGrossen innan Konsumenten returnerar en Produkt. Konsumenten är införstådd i att Konsumenten, för att få nyttja ångerrätten, senast inom 14 kalenderdagar från att ångerrätten meddelats, returnerar den ångrade Produkten till byggGrossen. Såvida Produkten inte returnerats inom föreskriven tid frånfaller ångerrätten.

Ångerblankett finns på Konsumentverkets hemsida samt här.

Tillverkningsvara

Observera att ångerrätt ej gäller för en tillverkningsvara eftersom denna är speciellt tillverkad utifrån Konsumentens specifikationer. Produkten kan alltså inte avbeställas efter det att beställningsprocessen påbörjats och ej heller returneras efter leverans. Om en Produkt definieras som Tillverkningsvara anges detta på avsedd produkts produktsida samt i kassan.

Tapeter

För att returnera tapeter måste hela ordern returneras. byggGrossen tar inte tillbaka enstaka rullar. På grund av olika färgbad samt strukturkoder så likställs tapeter med tillverkningsvaror. Produkternas plastförpackning får inte brytas. I det fall plastförpackningen är bruten så godkänns inte returen.

Returer

Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp gäller följande:

Kontakta byggGrossen för att anmäla returen samt erhålla fraktdokument i det fall returen godkännes.

Använd den medskickade följesedeln vid eventuell retur. Notera orsak till retur. Om följesedeln är borttappad kontaktas kundservice på 018-243021 eller via info@bygggrossen.se som skickar en följesedel via e-post.

Konsumenten har rättighet att undersöka varan innan beslut tas om eventuell retur. Undersökningen ska göras med försiktighet och ej mer omfattande än nödvändigt.

Vid retur står Konsumenten för returfrakten och returrisken för den ångrade Produkten, därför är det viktigt att Produkten inte kan komma till skada under returtransporten. Konsumenten rekommenderas att returnera ångrad Produkt i oskadad originalförpackning med tillhörande emballage.

Priser för returer

TypPris
Paket 240:-/st
Pall 1200:-/st
Special Ring för pris.

 

För att möjliggöra en eventuell retur behöver Konsumenten kunna påvisa köp och byggGrossen rekommenderar att orderbekräftelse och betalningsreferens sparas som kvitto på köpet. byggGrossen kan komma att debitera Konsumenten eventuella extra kostnader som uppkommer vid ej kompletta returer, alternativt ej acceptera returen.

Returer som skickas till ombud kommer att gå i retur till avsändaren och försena returen för avsändaren. Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Dessa hämtas inte ut.

Reklamationer & Transportskador

Transportskada

byggGrossen ansvarar för Produkter som kan skadas eller kommer bort under transport till Konsumenten. Om skada under transporten skulle uppkomma på Produkten ska Konsumenten vända sig till byggGrossens kundservice på 018-243021 eller via info@bygggrossen.se. En skadad eller defekt produkt bör upptäckas i skälig tid. Upptäckt som sker inom 2 månader från köptillfället anses alltid inom ”skälig tid”. byggGrossens kundservice hjälper Konsumenten vid begäran av frågor rörande transport och leverans. Konsumenten måste anmäla eventuella transportskador till byggGrossen snarast efter att Produkten erhållits. Synliga transportskador ska anmälas omgående i samband med leveransen, eftersom sådana skador typiskt sätt omfattas av fraktbolags ansvar där reklamationsfristen i regel är väldigt kort. Konsumenten ansvarar därför för att avemballera och inspektera Produktens skick snarast efter mottagandet. Konsumenten får inte använda den skadade Produkten. Produktens emballage ska behållas så att detta kan besiktigas vid handläggning av skadeärendet. Samtliga returer ska ske enligt instruktion från byggGrossen.

Reklamation

Alla Produkter som säljs på www.bygggrossen.se säljs med reklamationsrätt i 3 år. En skadad eller defekt produkt bör upptäckas i skälig tid. Reklamation som sker inom 2 månader från köptillfället anses alltid inom ”skälig tid”. Vid reklamationsärenden ska Konsumenten kontakta kundservice snarast möjligt på 018-243021 eller via info@bygggrossen.se så att byggGrossen kan åtgärda felet. I reklamationsärenden gör byggGrossen en undersökning för att fastställa huruvida fel föreligger. Vid de fall där en vara byts ut åligger det Konsumenten att returnera felaktig Produkt till byggGrossen. Vid en godkänd reklamation kommer byggGrossen skicka en fraktsedel till Konsumenten för returnering av Produkten. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av byggGrossen. Konsumenten ersätts för eventuella fraktkostnader samt andra eventuella kostnader som uppkommit i samband med reklamationen. Vid reklamation har Konsumenten rätt till de påföljder som följer av gällande konsumentregler. Konsumenten är därmed införstådd i att byggGrossen har rätt att i första hand erbjuda Konsumenten avhjälpande (ex reparation) eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för Konsumenten. Om felet är av väsentlig betydelse för Konsumenten har Konsumenten rätt att häva köpet. byggGrossen betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 kalenderdagar efter att returen registrerats som mottagen eller Konsumenten visat att Produkten sänts tillbaka.

Konsumenten bör spara orderbekräftelsen och kvittot från sitt köp eftersom dokumentet krävs om Konsumenten behöver reklamera Produkten.

OBS: Felaktiga Produkter får inte monteras, då anses Konsumenten ha godkänt sin leverans. 

Detta gäller dock inte om omständigheter gör att det först vid montering går att se att Produkten ifråga är felaktig. Vid dessa fall kommer byggGrossen att åtgärda felet. Kontakta alltid byggGrossen omgående om ni fått en felaktig produkt.

Konsumenten bör inte boka hantverkare förrän kontroll gjorts att rätt produkt har levererats och att inga skador har uppstått under leveransen. byggGrossen ersätter inte kostnader som kan hänvisas till en leveransförsening. 

Vid eventuella synliga eller dolda skador behöver byggGrossen, i den mån det är möjligt, fotodokumentation på skadan. Detta är för att kunna hantera Konsumentens reklamation på distans och snabbare ge Konsumenten hjälp i sitt ärende.

Sekretess & Integritet

1. Hantering av personuppgifter
byggGrossen värnar om din personliga integritet och det är viktigt att du känner dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. Vi har därför en policy som fastställer hur dina personuppgifter ska bearbetas och skyddas.

2. Organisation och ansvar för personuppgifter
LL Byggrossen Sverige AB
Verkstadsgatan 10
753 23 Uppsala
Organisationsnummer: 556881-9733
 
byggGrossen är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som inhämtas och behandlas av byggGrossen enligt GDPR.

3. Varför behandlar byggGrossen dina personuppgifter?
När du har lämnat personuppgifter till byggGrossen använder vi dessa för de ändamål som krävs för t.ex. ett köpeavtal. Det vill säga kunna leverera din beställning och få betalt. Andra orsaker kan vara att hantera reklamationsärenden, garantier, marknadsföring och följa tvingande lagar som t.ex. bokföringslagen.

4. Vilka personuppgifter samlas in av byggGrossen?
När du besöker byggGrossen.se, köper våra produkter eller tjänster eller vid andra kontakter med oss samlar vi in dina personuppgifter såsom fullständigt namn, adress, e-postadress, telefonnummer, personnummer, betalningsuppgifter, IP-adress, bilder och annan ärenderelaterad information. (t.ex. information som du lämnar vid kontakter med vår kundtjänst)

5. Vem har tillgång till dina uppgifter?
Dina uppgifter delas av personal på byggGrossen som hanterar utveckling av it-system, offert, order/försäljning eller ekonomi. Då byggGrossen är personuppgiftsansvarig följer dessa personer också en policy som fastställer hur dina personuppgifter ska bearbetas och skyddas.

6. Vem delar vi dina uppgifter med?
byggGrossen delar endast dina personuppgifter när detta är ett lagkrav eller då det är tillåtet enligt lag. I de fall vi delar dina personuppgifter med tredje part har vi ett personuppgiftsbiträde som säkerställer att det finns säkerhetsåtgärder på plats för att skydda dina uppgifter. De företag som hjälper oss i dessa fall kan vara leverantörer, speditionsföretag, bank- och kreditkortsföretag eller leverantörer inom marknadsföring. När vi delar med oss av dina uppgifter kommer dessa att användas för samma ändamål som vi från början samlade in dem för.

7. Lagring och lagringstid.
På byggGrossen hanterar och lagrar vi information om dig för att kunna ge dig bästa möjliga service. Vi sparar dina uppgifter så länge det är nödvändiga för att uppfylla de ändamål som uppgifterna från början samlades in för. Uppgifterna kan också sparas under den tid som krävs enligt tillämplig lag t.ex. bokföringslagen. byggGrossen har löpande rutiner som säkerställer att vi inte lagrar onödiga uppgifter om dig längre än nödvändigt.

8. Dina rättigheter?

Din rätt till tillgång:
Du har rätt att när som helst begära information om de personuppgifter vi har om dig. Du kan kontakta byggGrossen som skickar dig dina personuppgifter via e-post.

Din rätt till dataportabilitet:
Varje gång som byggGrossen behandlar dina personuppgifter på ett automatiserat sätt har du rätt att få en kopia på dina personuppgifter i ett strukturerat format överförd till dig eller en annan part. Det innefattar endast de personuppgifter du har delgett oss.

Din rätt till rättelse:
I de fall dina uppgifter är felaktiga eller behöver kompletteras har du rätt att begära rättelse av dina personuppgifter. Om du har ett konto hos byggGrossen.se kan du redigera dina personuppgifter genom att logga in på din kundprofil.

Din rätt till radering:
Du har rätt att få dina personuppgifter raderade som behandlats av byggGrossen med undantag av följande situationer.

  • Du har ett pågående ärende med kundtjänst.
  • Du har en order som ännu inte har levererats.
  • Du har en obetald skuld hos byggGrossen.
  • Din skuld har sålts vidare till tredje part.
  • Vid ett köp så sparar vi dina personuppgifter kopplat till transaktionen i bokföringssyfte.


Din rätt att neka till direktmarknadsföring:
Du har rätt att neka till direktmarknadsföring. Du kan välja bort direktmarknadsföring genom att:

  • Klicka på ”Avregistrera” i nyhetsbrevet.
  • Ändra inställningarna för ditt konto på byggGrossen.se genom att logga in och avregistrera nyhetsbrev.

 

GDPR
Den 25 maj träder den nya dataskyddsförordningen, även kallad GDPR, i kraft. General Data Protection Regulation är en gemensam lag som gäller för alla EU/EES-länder. Vår verksamhet är anpassad enligt gällande föreskrifter, både när det gäller organisation och teknik.

För att kunna upprätthålla vår verksamhet och ge bra service till våra kunder behöver vi samla in en del personuppgifter. Vi samlar in och lagrar personuppgifter för att kunna uppfylla avtal gentemot våra kunder. Dessutom lagras personuppgifter i fakturerings och marknadsföringssyfte.

Personuppgifter som lagras lagras på kundkortet och på order som läggs i butiken.

Den tekniska lösningen som vår butik vilar på uppfyller GDPR krav både när det gäller säkerhet och uppfyllning av registrerades rättigheter. Evalent som är vår leverantör tillhandahåller även ett avtal där dom förbinder sig att uppfylla kraven GDPR ställer.

Enligt GDPR har du som ägare av personuppgifter rätt till information om vad som lagras om dig.

  • Du har rätt att få felaktiga uppgifter rättade.
  • Du har rätt att bli raderad ur olika register.
  • Du har rätt till begränsning av behandling av uppgifter.
  • Du har rätt att flytta dina personuppgifter och göra invändningar.
  • Du har rätt att göra klagomål om uppgiftshantering och kan ha rätt till skadestånd. Mer detaljerad information om GDPR kan du se på datainspektionens hemsida via denna länk. 

 

Vid frågor vänligen kontakta oss på info@byggrossen.se

 

Integritetspolicy - Onlineköp

Varför använder vi dina personuppgifter?

Dina personuppgifter används för att hantera ditt köp online på byggGrossen.se där vi behandla din beställning och eventuella returer. Vid en beställning skickar vi dig meddelanden om leveransstatus eller övrig information gällande din beställning.

Vi använder dina personuppgifter för att hantera dina betalningar.

Vi använder också dina uppgifter för att hantera klagomål och garantiärenden gällande produkter och tjänster.

Dina personuppgifter används för att identifiera dig och för att bekräfta att du innehar lagstadgad minimiåldern för att genomföra köp online samt bekräfta din adress.

Vi vill erbjuda dig olika betalningsalternativ och kommer att bedöma vilka betalningsalternativ som finns tillgängliga för dig liksom din betalningshistorik och kreditkontroller.


Vilka typer av personuppgifter hanterar vi?

  • Kontaktinformation som t.ex. Namn, adress, e-postadress, telefonnummer.
  • Orderinformation
  • Betalningsuppgifter som t.ex. Personnummer, Kreditinformation, betalningshistorik.

Vem har tillgång till dina personuppgifter?

byggGrossen

  • Kontaktinformation som t.ex. Namn, adress, e-postadress, telefonnummer.
  • Orderinformation.

Betalningsleverantörer (Svea Checkout)

  • Kontaktinformation som t.ex. Namn, adress, e-postadress, telefonnummer.
  • Orderinformation
  • Betalningsuppgifter som t.ex. Personnummer, Kreditinformation, betalningshistorik.


Leverantörer/speditörer

  • Kontaktinformation:  Namn, adress, e-postadress, telefonnummer.

 

På vilken rättslig grund behandlas dina personuppgifter?

Behandling av dina personuppgifter är nödvändigt för att byggGrossen ska kunna hantera och leverera din order samt ta betalt.

Hur länge sparar vi dina uppgifter?

Vi sparar dina uppgifter i 36 månader efter ditt senaste köp för eventuella reklamations- och garantiärenden.

Integritetspolicy - Kundservice

Varför använder vi dina personuppgifter?

Dina personuppgifter används för att hantera förfrågningar, order, klagomål och garantiärenden rörande produkter samt teknisk support via telefonsamtal, sms och e-post.


Vilka personuppgifter hanterar vi?

  • Kontaktinformation som namn, adress, e-postadress, telefonnummer.
  • Orderinformation
  • personnummer, kreditinformation
  • Kundnummer
  • Samtlig korrespondens i ärendet
  • Leveransinformation

Vem har tillgång till dina personuppgifter?

byggGrossen

  • Kontaktinformation som namn, adress, e-postadress, telefonnummer.
  • Orderinformation
  • Leveransinformation
  • Betalningsuppgifter som personnummer, kreditinformation

 

Leverantörer/speditörer

  • Kontaktinformation: Namn, adress, e-postadress, telefonnummer.


Betalningsleverantörer .

  • Kontaktinformation som namn, adress, e-postadress, telefonnummer.
  • Orderinformation
  • Betalningsuppgifter: personnummer, Kreditinformation, betalningshistorik.

 
OBS: Uppgifter som vidarebefordras till tredje part används endast för att tillhandahålla de tjänster som anges ovan.


På vilken rättslig grund hanteras och sparas dina personuppgifter?

Behandling av dina personuppgifter är nödvändigt för att byggGrossen ska kunna hantera frågor kring

  • order
  • leverans
  • betalning
  • klagomål
  • reklamations- och garantiärenden


Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

  • Telefon och e-postmeddelanden sparas i 30 dagar.
  • Manuell order sparas i 36 månader.
  • Frågor om leverans och betalning sparas i 30 dagar.
  • Ärendehantering så som reklamations- och garantiärenden sparas i 12 månader.

 

Integritetspolicy - Offertförfrågan

Varför använder vi dina personuppgifter?

Vi använder dina personuppgifter för att hantera din offertfråga på byggGrossen.

Vilka personuppgifter hanterar vi?

Vi hanterar följande kategorier av personuppgifter.

  • kontaktuppgifter som namn, adress, e-postadress och telefonnummer.


Vem har tillgång till dina personuppgifter?

Dina uppgifter delas av personal som hanterar offerter, order, försäljning och ekonomi på byggGrossen.

På vilken rättslig grund hanteras och sparas dina personuppgifter?

Behandling av dina personuppgifter är nödvändigt för att byggGrossen ska kunna tillhandahålla tjänsten och leverera din offert/prisfråga till dig.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Vi behåller dina uppgifter i max 12 månader efter vi skickat den senaste offerten till dig.

Integritetspolicy - Direktmarknadsföring

Varför använder vi dina personuppgifter?

Vi använder dina personuppgifter för att skicka dig erbjudanden via e-post och sms. byggGrossen vill ge dig relevant information, rekommendera produkter, och skicka personliga erbjudanden. Alla dessa tjänster baseras på dina tidigare köp, vad du har klickat på och information som du har delat med dig av till oss.

Vilka typer av personuppgifter hanterar vi?

  • Kontaktuppgifter som namn, adress,  e-postadress och telefonnummer 
  • Orderhistorik
  • Vilka varor och erbjudanden du har klickat på

Vem har tillgång till dina personuppgifter?

Dina uppgifter delas av personal på byggGrossen som hanterar utveckling av it-system, order/försäljning. Då byggGrossen är personuppgiftsansvarig följer dessa personer också en policy som fastställer hur dina personuppgifter ska bearbetas och skyddas.

På vilken rättslig grund behandlas dina personuppgifter?

Behandlingen av dina personuppgifter bygger på ditt aktiva medgivande när du väljer att få direktmarknadsföring via byggGrossen.se

Din rätt att dra tillbaka medgivandet:
Du har rätt att när som helst dra tillbaka medgivandet till behandling av personuppgifter och neka till direktmarknadsföring.
Om du gör det kan inte byggGrossen skicka några fler erbjudanden i form av direktmarknadsföring eller information till dig som bygger på ditt medgivande.

Du kan välja bort direktmarknadsföring på följande sätt:

  • Klicka på ”Avregistrera” i nyhetsbrevet.
  • Ändra inställningarna för ditt konto på byggGrossen.se genom att logga in.

Hur länge sparar vi dina uppgifter?

Vi sparar dina uppgifter i direktmarknadsföringssyfte fram till dess att du drar tillbaka ditt medgivande, eller i 12 månader efter ditt senaste köp.

Fullgörande av skyldighet enligt lag

Varför använder vi dina personuppgifter?

Vi använder dina personuppgifter för att uppfylla kraven i lagar, domstolsutslag och myndighetsbeslut.
Vilket innefattar att använda dina personuppgifter för att samla in och kontrollera bokföringsuppgifter och följa bokföringsregler i Sverige.

Vilka typer av personuppgifter hanterar vi?

Vi hanterar följande typer av personuppgifter

  • kundnummer
  • ordernummer
  • namn
  • adress
  • överföringskonto
  • överföringsdatum

 

Vem har tillgång till dina personuppgifter?

Dina uppgifter delas av personal på byggGrossen som hanterar order/försäljning och ekonomi. Då byggGrossen är personuppgiftsansvarig följer dessa personer också en policy som fastställer hur dina personuppgifter ska bearbetas och skyddas.

Vi delar dina personuppgifter med redovisningsbyrå och revisor som tillhandahåller lösningar inom bokföringssystem. 

I de fall vi delar dina personuppgifter med tredje part har vi ett personuppgiftsbiträde som säkerställer att det finns säkerhetsåtgärder på plats för att skydda dina uppgifter.

 

På vilken rättslig grund behandlas dina personuppgifter?

Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att byggGrossen ska kunna fullgöra sina skyldigheter enligt lag.

Hur länge sparar vi dina uppgifter?

Vi sparar dina uppgifter i enlighet med bokföringsreglerna i Sverige.

Kakor
Övrigt

Force Majeure

I händelse av omständigheter som står utanför byggGrossens skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska byggGrossen förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl Konsumenten som byggGrossen rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Produkt- och Prisinformation

Produkter återföljs av bruksanvisning i fysisk eller digital form som Konsumenten behöver för användning av produkten. Alla bilder och ritningar ska ses som illustrationer och kan inte garanteras exakt återge varornas utseende, färg eller funktion. byggGrossen reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på www.bygggrossen.se. byggGrossen reserverar sig även för att de produktbilder som visas på www.bygggrossen.se kan avvika med produktnamnet.

Om ett fel förekommer har Konsumenten sin reklamationsrätt.

Övrigt

På dessa allmänna villkor ska svensk materiell rätt tillämpas. byggGrossen följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och svensk lag vid en eventuell tvist. Eventuell tvist ska lösas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige. Anmälning av ärende sker till ARN:  www.arn.se (Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm)

För frågor kring innebörden av byggGrossens allmänna villkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, reklamationer, transportskador eller annat som gäller köp eller beställning, ta kontakt med byggGrossens kundservice via info@bygggrossen.se eller på 018-243021.

byggGrossen besvarar samtliga mail inom 48 timmar på vardagar.